Back to top

 Kerülje el a csalókat - Útmutató a biztonságos bankoláshoz

 

Folyamatosan nő az online intézhető ügyek száma, egyre többet használjuk a digitális szolgáltatásokat. Ezt felfedezték a csalók is, akik nagyon kreatívan, a megtévesztés, félelemkeltés, siettetés, vagy a különleges, kihagyhatatlan lehetőség érzetét keltve igyekeznek megfosztani minket pénzünktől.  
 

  A céljuk, hogy banki adatainkat – mobilbanki vagy internetbanki belépési kód, jelszó, bankkártyához tartozó adatok – megszerezzék, vagy valamilyen módon pénzt csaljanak ki.


Ön felismeri a csalókat? Tesztelje tudását kvízünk segítségével:
próbálja helyesen megválaszolni a kérdéseket az online adásvételekkel kapcsolatban itt, hogy felkészült lehessen a váratlan helyzetekre!


Ha gyanús hívást, SMS-t kap vagy tranzakciót észlel:

  • Hívja haladéktalanul ügyfélszolgálatunkat a +36 1/20/30/70 325 3200-as telefonszámon.

  • Válassza az 1-es, Bankkártya letiltása menüpontot, ahol kollégánk segítségével bejelentheti a csalást és, ha szükséges, azonnal biztonságba helyezheti bankkártyáját, valamint egyéb digitális szolgáltatásait.
  • Javasoljuk, hogy tegyen rendőrségi feljelentést is a területileg illetékes rendőrkapitányságon.

 

Bankunk soha, semmilyen körülmények között nem kéri az alábbi azonosítókat – Ön se adja ki ezeket:

  • Bankkártyaadatait: kártyaszám, PIN-kód, lejárati dátum, a kártya hátoldalán található internetes vásárláshoz szükséges háromjegyű CVV-/CVC-kód.
  • Az internet- vagy mobilbanki szolgáltatás használatához szükséges felhasználói azonosítóját és jelszavát.
  • Szolgáltatások aktiválásához szükséges kódokat: többek között az Apple Pay- és a Google Pay-, illetve az eBanking-azonosítók megszerzését követően az mBanking-, illetve az mToken-aktiváló kódot.
  • A bankkártyás tranzakcióihoz, átutalásaihoz kapcsolódó hitelesítő kódokat. Fontos, hogy ne engedélyezze e tranzakciók jóváhagyását sem!

 

A Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet képregényes formában mutatja be a legfontosabb csalási módokat és ad hasznos tanácsokat. A képregényeket  itt tudja megnézni.


KiberPajzs:
Látogasson el a KiberPajzs oldalára, ahol az átfogó leírások, tanácsok segítségével felvértezheti magát a csalók különböző módszereivel szemben. 

 

A csalók módszerei: pszichológiai manipuláció

A csalók az érzelmekre hatva próbálják manipulálni áldozataikat, majd pénzt kicsalni tőlük. 

Megfélemlítés – azt állítják, hogy:

  • Ön büntetést kaphat, ha nem fizet ki egy bizonyos összeget, esetleg elvesztheti a pénzét,
  • a bank nevében hívják, hogy számlájával/kártyájával visszaélés történik.
  • Unokázós csalás" - amikor unokára, közeli hozzátartozóra hivatkozva csalnak ki pénzt a rokonukért aggódó idős emberekből.
     

Sürgetés:

  • A csalók gyors cselekvésre próbálják ösztönözni áldozatukat, azt állítva, hogy „épp most vesznek le a számlájáról pénzt”.
  • Erre utalhat még például a "Siessen, mert már csak 3 db maradt a készletünkből!" és a „Csak aznap érvényes akció”. Az ilyen felhívásokat a hivatalos oldalak is jogosan használják, így érdemes körültekintően tájékozódni, ha ezt látja.
     

Kíváncsiság kihasználása:

  • Ön értesítést kap arról, hogy nyert egy olyan cég nyereményjátékán, akivel nincs semmilyen kapcsolata (pl. egy olyan bank akcióján, akinek nem ügyfele): ilyenkor szinte biztos lehet abban, hogy csalók vették célba.

Gyanúsan kedvező ajánlat - „Amikor valami túl szép, hogy igaz legyen, akkor valószínűleg úgy is van”:

  • Egy terméket kb. 90%-kal alacsonyabb áron vásárolhat meg: a termék nagy valószínűséggel soha nem érkezik meg.

Hivatalos levélnek álcázott megkeresés:

  • A csalók cégek nevében, hivatalosnak tűnő levélben is megkereshetik áldozatukat; ennek elkerülésére fontos, hogy Ön mindig fordítson gondot az ilyen levélben az e-mail cím, az aláírás ellenőrzésére!

 

Mit tehet Ön, hogy elkerülje a csalókat?

Banki ügyintézés  

  • Az elektronikus banki ügyintézéshez mindig használja a pénzintézete által üzemeltetett biztonságos mobilapplikációtalkalmazást vagy webfelületet! Internetbankját a bank hivatalos honlapjáról indítsa el.

  • Minden esetben figyelmesen olvassa át és értelmezze a bankunk által SMS-ben küldött üzeneteket! Ha olyan szolgáltatás kapcsán kap aktiváló kódot, amelyet nem igényelt, ne adja ki semmilyen felületen azt, és azonnal jelezze telefonos ügyfélszolgálatunknál az esetet!

  • Az UniCredit Bank soha nem kéri telefonon, illetve egyéb felületen, hogy a pénzét utalja át egy másik bankszámlára.

  • Ugyanígy nem kéri el soha a PIN-kódot, CVV-/CVC-kódot, internetbanki vagy mobilbankkódokat és egyszer használható, második hitelesítési kódot. 

 

Online vásárlás/csomagküldés során 

  • Mindig a hivatalos alkalmazásboltokból (pl. Google Play, App Store) töltse le az applikációkatalkalmazásokat.

  • Az applikációkalkalmazások védelme érdekében állítson be képernyőzárat vagy biometrikus azonosítást (pl. ujjlenyomat-azonosító).

  • Ne nyisson meg meggondolatlanul gyanús linkeket, e-maileket, csatolmányokat, SMS-eket.

  • Azonnal jelezze bankunk felé, ha angol nyelvű SMS-t kapott bankunktól annak ellenére, hogy a kapcsolattartási nyelve a magyar. 

  • A kapott SMS-t/e-mailt vizsgálja át alaposan, fogjon gyanút, ha furcsa a nyelvezet, vagy helyesírási hibákat, esetleg szokatlan csatolmányokat (pl.: zip stb.) tartalmaz!

  • Állítson be olyan napi vásárlási és készpénzfelvételi limitet a kártyájához, amely illeszkedik a vásárlási szokásaihoz. .

  • A csomagküldő szolgáltatások oldalának címét saját maga írja be a böngészőbe. Ezek a szolgáltatók nem kérik ügyfeleik érzékeny banki adatait, ezért ne adja ki azokat erre való hivatkozásra!

  • Ha van mobilalkalmazási szolgáltatása, aktiválja a push üzeneteket, így mindig azonnal értesülni fog a bankkártyájával végzett tranzakciókról! 

  • mMindig jelentkezzen ki az adott weboldalról, ha befejezte a vásárlást; különösen fontos ez olyan helyeken, ahol más is használja a számítógépet;

  • Figyeljen a weboldal szövegének megfogalmazására, helyesírási hibákra, legyen gyanús, ha az adott oldal összecsapottnak tűnik.

 

Ha bankunk vagy más bank nevében hívják Önt 

  • Ha bizonytalan, szakítsa meg a hívást, és hívja ügyfélszolgálatunkat (+36 1/20/30/70 325 3200/ 1-es menüpont Bankkártya letiltása), és ellenőrizze le annak a nevét, aki kereste Önt!  Ha valóban gond van a bankszámlájával, bankkártyájával, az ügyfélszolgálaton dolgozó szakértők tudni fognak róla.

  • Fontos, hogy ilyen esetben az ügyfélszolgálat felé a kapcsolatfelvételt Ön kezdeményezze. Ne hagyatkozzon arra, hogy majd visszahívja egy másik "munkatárs", és visszaigazolja a hívott fél nevét. Ugyanígy ne fogadja el, hogy átkapcsolják ugyanebből a célból, ha ezt ajánlják a csalók.

  • Személyes vagy banki adatot, ideértve a bankkártyaadatokat/internetbanki azonosítóit/jelszavait/aktiváló kódjait is, telefonon se osszon meg senkivel! Ha valóban banki ügyintéző telefonál, ő ismeri a szükséges adatokat. 

Azonnali blokkolás funkció

Ha észleli, vagy úgy gondolja, hogy csalók férhettek hozzá banki (különösen belépési vagy hitelesítő) adataihoz, számlájához vagy bankkártyájához, azonnal, egy mozdulattal és egyszerre zárolni tudja 

  • a mobilalkalmazási szolgáltatáshoz és az
  • internetbanki szolgáltatáshoz való hozzáférést, valamint
  • a bankkártyája/hitelkártyája használatát

Ha még nem lépett be a mobilalkalmazási szolgáltatásba, akkor úgy juthat el a leggyorsabban az Azonnali blokkolási lehetőséghez, hogy az alkalmazás megnyitása után telefonja képernyőjének jobb sarkában az Egyéb menüpontra kattint. A megjelenő felületen ki kell választania az Azonnali blokkolás lehetőséget.

Ezután be kell lépnie az alkalmazásba: a belépés után megjelenő oldalon ott lesz az Azonnali blokkolási lehetőség. Kattintson, fogadja el a feltételeket, és végezze el a blokkolást!

 

Ha akkor válik Önnek gyanússá, hogy csalás áldozatává vált, amikor épp ügyet intéz a  mobilalkalmazási szolgáltatásban, keresse az alsó menüsorban az Egyéb menüpontot, arra kattintva a Beállítások csempét, majd a megjelenő oldalon a Biztonság menüpontot (ez felülről a második). Ha rákattint a csempére, a megjelenő oldalon ott lesz az Azonnali blokkolási lehetőség. Kattintson, fogadja el a feltételeket, és végezze el a blokkolást!

Ha nem sikerült elvégeznie az azonnali blokkolást, kérjük, haladéktalanul hívja fel telefonos ügyfélszolgálatunkat a +36-1/325-32-00-ás telefonszámon!

Sikeres blokkolás esetén bankkártyáit/hitelkártyáit és elektronikus banki szolgáltatásait senki, azaz Ön sem fogja tudni használni.

Azt javasoljuk, hogy a sikeres zárolás után haladéktalanul hívja fel telefonos ügyfélszolgálatunkat a +36-1/20/30/70-325-3200/1-es menüpont Bankkártya letiltása telefonszámon, vagy keresse fel egy bankfiókunkat, hogy kollégáinkkal egyeztetni tudja a további teendőket!

Mire figyeljen?

  • A bankfiókba vigyen magával személyi okmányokat!
  • A telefonos ügyintézéshez készítse elő telefonbank-azonosítóját valamint telefonbank PIN-kódját!
  • A szolgáltatások feloldásához szüksége lesz Telefonbank azonosítójára és PIN kódjára! 
  • Ha nem ismeri a telefonbank azonosítóját és PIN-kódját, csak személyesen, bankfiókjainkban tud ügyet intézni, és ott tud Telefonbank azonosítót is igényelni!
Legfrissebb csalási módszer

A csalók bankunk nevében küldenek hamis e-maileket ügyfeleinknek, ahol a címzetteket figyelmeztetik, hogy szokatlan tevékenységet észlelt az UniCredit Bank biztonsági rendszere a fiókjukban, és korlátozzák a hozzáférését bizonyos fiókműveletekhez, amíg meg nem erősítenek néhány adatot a címzettől.

Figyelem! Bankunk soha nem küld e-mailben ilyen jellegű tájékoztatást! Emellett soha nem kérünk olyat, hogy linkre való kattintással vagy az internet-/mobilbankba való belépéssel ellenőrizze adatait. 

Ezért, ha ilyen üzenetet kap, ne nyissa meg, és semmiképpen ne kattintson a levélben szereplő gombokra, hivatkozásokra!

FIGYELEM! EZ EGY MINTA E-MAIL!

 

Amennyiben a bank visszaélést tapasztal a bankszámláján, akkor a Call Center felhívja, hogy Ön végezte-e el az adott műveleteket.

Amennyiben nem Ön volt, biztonságba helyezzük számláját, ehhez nem küldünk linket és nem szükséges Önnek belépnie sem az eBanking, sem az mBanking szolgáltatásba.

 

Biztos benne, hogy a bankja hívja?

Sajnos a csalók egyre újabb és újabb módszereket ötölnek ki, hogy az áldozatok pénzét kicsalják. Az egyik ilyen a kijelzett hívószám meghamisításaígy látszólag a bank hívja, valójában a "gondoskodó bank" szerepébe bújt csalóval beszélget az áldozat. Az elkövetés hívószám-hamisítóval zajlik, így híváskor a hívott fél kijelzőjén például az UniCredit Bank telefonszáma fog megjelenni. Mivel a potenciális áldozat egy ismerős telefonszámot lát, emiatt kevésbé lesz gyanakvó.

Sajnos nem tudhatja előre, hogy melyik hívás lehet csalás, ezért kérjük kezeljen minden hívást óvatosan, fenntartással!

  • Az UniCredit SOHA nem kéri telefonon illetve egyéb felületen, hogy a pénzét tegye át egy másik bankszámlára!
  • Ugyanígy nem KÉRI EL SOHA a PIN-kódot, CVV/CVC kódot, internetbanki- vagy mobilbankkódokat és egyszer használ-ható, második hitelesítési kódot.
  • Ha bizonytalan, szakítsa meg a hívást, és hívja fel a bankját az Ön által ismert telefonos elérhetőségen vagy a bank központi számán (+36 1/20/30/70 325 3200) és ellenőrizze le annak a nevét, aki kereste Önt!  Ha ténylegesen gond van a bankszámlájával, bankkártyájával, az ügyfélszolgálaton dolgozó szakértők tudni fognak róla.

  • Fontos, hogy ilyen esetben az ügyfélszolgálat felé a kapcsolat-felvételt Ön kezdeményezze az ismert telefonszámon (vagy saját maga keresse meg a bank honlapján)! Ne hagyatkozzon arra, hogy majd visszahívja egy másik "munkatárs" és visszaigazolja a hívott fél nevét. Ugyanígy ne fogadja el, hogy átkapcsolják ugyanebből a célból, ha ezt ajánlják a csalók.

  • Minél sürgetőbb a hívás és az üzenet, annál gyanúsabb! Lassítson és gondolja át alaposan, hogy mit is kérnek valójában.

Emellett soha ne telepítsen semmilyen programot telefonjára vagy számítógépére, még a bank nevében telefonáló személy kérésére sem! 

Hívások
  • A csalók banki ügyintézőnek adhatják ki magukat, és az alábbi ürüggyel (bankkártyá­jukkal, számlájukon gyanús tranzakciót akar­tak végrehajtani) keresik meg áldozatukat,
  • és telefonon kísérelhetnek meg banki ada­tokat megszerezni, megtévesztett ügyfele­ket pénz átutalására rábírni.
  • További módszer lehet a kijelzett hívószám meghamisítása, azaz látszólag a bank hívja, valójában a "gondoskodó bank" szerepébe bújt csalóval beszélget az áldozat. Az elkövetés hívószám-hamisítóval zajlik, így híváskor a hívott fél kijelzőjén például az UniCredit Bank telefonszáma fog megjelenni. Mivel a potenciális áldozat egy ismerős telefonszámot lát, emiatt kevésbé lesz gyanakvó. 
Csomagokkal, (online) rendelésekkel kapcsolatos megkeresés:
  • A csalók egy interneten meghirdetett termékre jelentkeznek, és arra történő hivatkozással, hogy az adásvételt valamelyik csomagküldő szolgálaton keresztül kívánják lebonyolítani, linket küldenek a hirdetőnek
  • A link az óvatlan érdeklődőt – miután rákattintott a „FIZETÉS ELFOGADÁSA” gombra és kiválasztotta a bankját – hamis internetbanki belépési felületre navigálja.
  • Miközben az illető begépeli az azonosító­it, vagyis megkísérel belépni a szolgálta­tásba, valójában az elkövetőknek adja ki internetbanki felhasználónevét és jelsza­vát. Az adatok birtokában az elkövetők mobilapp-aktiválást kezdeményeznek, majd egy felugró ablakon keresztül – arra történő hivatkozással, hogy ők küldték – bekérik az áldozattól a 16 számjegyből álló mobilbanki aktiváló kódot, melyet ténylegesen a bank küldött meg ügyfele kapcsolattartási telefonszámára.
  • A kód birtokában az elkövetők egy új mobilapp szolgáltatást rendelnek az ille­tő számlájához, melyen keresztül teljes körű hozzáférést szereznek felette, vagyis úgy tudnak tranzakciókat kezdeményez­ni, hogy ahhoz az érintett jóváhagyása nem szükséges.
  • Egy megrendelt csomaggal kapcsolatosan keresik meg: ebben az esetben hibás szál­lítási cím vagy vámköltségre való hivatko­zás miatt kell egy új linken (hamis oldalon) ismét megadni a bankkártyaadatokat egy „újonnan keletkezett költség” miatt (pl. újraszállítás, vagy plusz vámköltség miatt).
  • Hamis internetes weboldalakat működ­tetnek, és az ottani vásárlás során igyekez­nek a banki belépési kódokat megszerezni. Az is előfordulhat, hogy a kártyás fizetést követően a megrendelő nem kapja meg az árut, vagy az silány minőségű 

 Kattints a hasznos tanácsokért a biztonságos online vásárláshoz!

Befektetések: A csalók irreálisan magas hozam ígéretével kínálnak befektetési ajánlatot.

.

Fake internetbanki oldal

A Google keresőben az eredetire megtévesztésig hasonlító netbank oldal előrébb kerül a keresőben, mint a bank hivatalos weboldala (a csalók sajnos sokszor a hitelesítő tanúsítványt is megveszik). Itt a felhasználó hiába adja meg az adatait, nem tud belépni, viszont a csalók ekkorra már hozzáfértek az adataihoz. A pénzintézetekhez beérkezett jelentés után a Google viszonylag gyorsan törli ezeket a hamis honlapokat, de a csalók újabb felületek hozhatnak létre, így a netbank belépési oldalt érdemes mindig a hivatalos banki oldalról megnyitni – vagy az előzményekből felajánlott keresési lehetőségre kattintani.

Pl.:  a hivatalos magyar UniCredit Bank weboldala és Lakossági Internet Banking oldal: www.unicreditbank.hu

https://hu.unicreditbanking.eu/hu/login_form

a hamis lehet:

www.unicreditbankhu.hu

https://hu.unicreditbankking.eu/hu/login_form 

Előfizetésekkel kapcsolatos megkeresés

Nem tudják levonni a bankkártyájáról előfizetését? Utolsó figyelmeztetés és törlik is fiókját? Ne dőljön be a csalóknak!

Manapság már szinte mindenkinek van valamilyen előfizetése. Ehhez kapcsolódik az újabb egyszerű, de hatásos csalás.

  • Egy SMS-en keresztül megijesztenek minket azzal, hogy nem tudták levonni az előfizetésünket (pl. Netflix, HBO Max, Disney+ stb.), ezért kérik, hogy erősítse meg adatait.
  • Az adathalász SMS-ben található linkre kattintva egy hamis oldalon keresztül meg kell adni bankkártya adatainkat, majd ezután egy újabb SMS-ben kérik az ApplePay/GooglePay-es kártyaregisztrációnkat egy kód segítségével.
  • Az így megszerzett kártyaadatokkal illetéktelen tranzakciókat hajtanak végre.
     

Ha ilyen üzenetet kap, kérjük, ne cselekedjen hirtelen felindulásból!

  • Minden esetben érdeklődjön az adott szolgáltatónál vagy bankjánál az esetleges problémáról.
  • Amennyiben utalni szeretne, akkor azt kizárólag a szolgáltatója vagy bankja weboldaláról/applikációjából tegye, semmiképp ne kattintson az SMS-ben megküldött linkre.
  • Bankkártyáját ne adja ki a kezéből, ne hagyja őrizetlenül, és fizetéskor mindig kövesse nyomon, mi történik a kártyával.
  • Ha már megadta adatait, akkor az UniCredit Mobilalkalmazási szolgáltatáson keresztül javasoljuk, módosítsa bankkártyája limitjét 0 Ft-ra.
  • Amennyiben csalást észlel, tiltassa le kártyáját és jelezze szolgáltatójánál! 
Adathalászati visszaélés az UniCredit Bank nevével

Felhívjuk a figyelmét, hogy más bankok nevével való visszaélésekhez hasonlóan sajnálatosan a csalók már az UniCredit Bank nevével visszaélve is adathalászati tevékenységet folytatnak a Facebookon, többek között az alábbi módokon:

Elégedettségi kutatásnak álcázott csalás

Ahogyan a mellékelt képeken látszik, a csalók – bankunk nevét és arculatát használva – elégedettségi kutatásnak álcázott Facebook-hirdetésben, pénznyeremény ígéretével próbálják rávenni az olvasókat, hogy bizalmas banki adatokat adjanak meg.

Hitelkártya-ajánlatnak álcázott adathalászat

Ebben az esetben a csalók vásárlási visszatérítés ígéretével igyekeznek érzékeny banki adatokat megszerezni.

Legyen óvatos a közösségi médiában található ajánlatokkal!

  • A bank elégedettségi kutatást, felmérést kizárólag saját csatornáin folytat, a kérdőív kitöltéséért nem ígér ellenszolgáltatást.
  • Érzékeny banki adatokat (jelszavakat, belépési kódokat) bankunk semmilyen körülmény között nem kér sem telefonon, sem sms-ben vagy e-mailen keresztül.
  • Internetbanki, mobilbanki szolgáltatásába mindig a saját banki csatornán (a Bank hivatalos honlapja, mobilapplikációja) keresztül lépjen be, semmiképpen ne használjon mások által megadott vagy internetes kereső által feldobott linket!

 

Fontos! Adategyeztetést, ügyfél-azonosítást bankunk csak személyesen vagy e-mailen keresztül adategyeztetési mailboxba, valamint internetbanki szolgáltatáson [UniCredit eBanking] keresztül végez, SOHA nem linken keresztül. Amennyiben bankunk valamely ügyintézési folyamat részeként ügyfél-azonosítással kapcsolatos tájékoztató e-mailt küld, akkor sem kér linken keresztül azonosítást. 

Hamisított, felsővezetőktől érkező utasítások

A legújabb kibertámadások a dolgozókat már munkahelyükön is elérik: a csalók e-mailben vagy telefonon hamis magas szintű vezetőknek kiadva magukat, a dolgozókat nagy összegű számla pénzügyi rendezésére, vagy átutalás indítására, illetve bizalmas vállalati adatok átadására utasítják.

A csalók hitelesnek tűnő e-mail-címmel rendelkeznek, amely könnyen összetéveszthető a vállalati felsővezetői elérhetőséggel, illetve nagyon fejlett technikákat alkalmaznak, amellyel megtéveszthetik a dolgozókat.

Fontos, hogy fokozottan figyeljen a látszólag vezetőitől érkező, szokatlan tartalmú telefonhívásokra, e-mailekre, illetve egyéb üzenetekre!

  • Mindig körültekintően ellenőrizze a vállalati e-mail-címeket.
  • Körültekintően járjon el vállalati számítógépe használatakor.
  • Mindig kérdezze meg – elsősorban – közvetlen vezetőjét, esetleg egy munkatársát, ha kétségei támadnak egy szokatlan módon érkező átutalási utasítással kapcsolatban.
Biztonságos bankkártyahasználat

Megmutatjuk Önnek, mit érdemes észben tartania bankkártyájával kapcsolatban:

  • Ellenőrizze bankkártyája érvényességét, nem jár-e le, hiszen a lejárt kárytákat biztonsági okokból nem lehet használni.
  • Ellenőrizze, hogy a bankunknál leadott kapcsolati adatok (telefonszám, e-mail cím) helyesek-e: így szükség esetén bankunk biztosan eléri Önt.
  • Kizárólag megbízható kedvezményezetti platformokon és főként csak ismétlődő tranzakciók esetén mentse el bankkártyája adatait, például közüzemi számlabefizetéseknél.
  • Ha van mBanking mobilalkalmazási szolgáltatása, aktiválja a push üzeneteket, így mindig azonnal értesülni fog a bankkártyájával végzett tranzakciókról.
  • Bankkártyáját ne adja ki a kezéből, ne hagyja őrizetlenül, és fizetéskor mindig kövesse nyomon, mi történik a kártyával.
  • Megbízható forrásból vásároljon! Válasszon olyan márkákat és üzleteket, amelyeket ismer!
  • Legyen óvatos a közösségi oldalokon megtalálható reklámokkal!
  • PIN-kódját ne mondja meg senkinek, és ne is tartsa azt bankkártyája mellett! Amennyiben szeretné módosítani PIN-kódját betéti kártyája vagy hitelkártyája esetében, akkor az UniCredit ATM-en keresztül díj ellenében megteheti.
  • Állítson be olyan napi vásárlási és készpénzfelvételi limitet a kártyájához, amely illeszkedik a vásárlási szokásaihoz, egyúttal biztonságos és kényelmes. A bankkártya vásárlási limiteket mobilalkalmazási szolgáltatásban is módosíthatja.
  • Az online bankkártyás limitet csak a szükséges mértékig emelje meg, majd ne feledje azt visszaállítani! 
  • Soha ne küldje el a bankkártyája adatait különböző csatornákon, pl. e-mailben, SMS-ben.
  • Ha bankkártyájával gyanús tranzakciót észlelelvesztené, illetve ellopnák, akkor azonnal hívja kollégáinkat a telefonos banki szolgáltatáson keresztül a +36 (1/20/30/70) 325 3200-as számon, akik segítenek a bankkártyája letiltásában. 
Meghatalmazotti hozzáférések elektronikus csatornán

A pénzügyek rendezése mindinkább digitális útra terelődik, ahol a visszaéléseknek pedig számos új formája jelent meg. Ilyenek a személyes hitelesítési és érzékeny fizetési adatok megszerzésén, majd ezek alapján fizetési megbízások jogosulatlan kezdeményezésén alapuló, illetve a megtévesztésen és pszichológiai manipuláción alapuló visszaélések – melyek során a fizető felet igyekeznek rábírni a fizetési megbízás kezdeményezésére, illetve a visszaélést elkövetők által kezdeményezett fizetési megbízások jóváhagyására –, valamint a fizető fél birtokában lévő készpénz-helyettesítő fizetési eszközhöz, például fizetési kártyához, mobilbankhoz vagy internetbankhoz történő közvetlen hozzáférésen alapuló visszaélések.

Az említett visszaélések járulékos kockázata, amikor az érintett ügyfél (Meghatalmazott) elektronikus hozzáférésén, online felületein (pl. internetbank, mobilbank) keresztül nemcsak az adott ügyfél számláihoz, hanem olyan további ügyfelek (Meghatalmazó) számláihoz is hozzáférhetnek a csalók, akik számlája felett a Meghatalmazott rendelkezési joggal vagy állandó meghatalmazással rendelkezik, így a Meghatalmazó is csalás áldozatává válhat.

Ha gyanús hívást, SMS-t kap, vagy nem Ön által kezdeményezett tranzakciót észlel, kérjük, keresse kollégáinkat telefonos ügyfélszolgálatunkon (+36 1/20/30/70 325 3200/1-es menüpont Bankkártya letiltása)! 

Tartsa karban és rendszeresen frissítse digitális eszközei beállításait, akadályozza meg, hogy érzékeny adataihoz mások is hozzáférhessenek

Titkosítás

Érdemes titkosítania informatikai eszközökön (mobiltelefon, tablet, laptop, számítógép, okosóra) tárolt adatait. A jól beállított, megfelelően működő titkosítás megakadályozza, hogy az esetlegesen elvesztett, ellopott készüléken tárolt adatokhoz mások hozzáférhessenek. A titkosítási lehetőséget az eszközön, a beállítások között találja meg.


Képernyőzár

Állítson be eszközén automatikus képernyőzárat! Tipp: minél rövidebb idő után kapcsol be a képernyőzár, annál nagyobb biztonságban vannak a mobilkészüléken tárolt adatok.


PIN-kódos, jelszavas védelem, biometrikus azonosítás

  • Eszközeinek védelme érdekében használjon jelszót, PIN-kódot, jelkódot vagy biometrikus azonosítókat! Érdemes megfontolni a több faktoros azonosítás használatát is (pl. megerősítő jelszó küldése másik eszközre).
  • Jelszavait, PIN-kódjait ne küldje el saját magának e-mailben, ne mentse szövegfájlba, egyszerű szövegként, biztonsági azonosítóit papírra írva se fényképezze le, és ne tárolja készülékein! Javasoljuk, hogy használjon megbízható jelszótároló (jelszószéf) alkalmazást.


Vírusvédelem

  • Használjon víruskereső és -irtó szoftvereket, valamint állítson be tűzfalat az eszközén, telepítse rendszeresen a gyártói szoftverfrissítéseket. Csak az eszközhöz kapcsolódó hivatalos szoftveráruházból (pl. Google Play, App Store, AppGallery stb.) telepítsen alkalmazásokat! Ha ismeretlenek – vagy akár ismerősként bemutatkozó telefonálók – arra kérik vagy utasítják, hogy e-mailben küldött, esetleg SMS-ben küldött linkről letöltött szoftvert telepítsen, ne tegye!
  • Másoktól kapott adathordozót ne csatlakoztasson eszközéhez! Ne nyisson meg ismeretlen feladótól érkező e-mailben, SMS-ben vagy üzenetküldő szolgáltatásban (Messenger, Viber) érkező üzenetet! A csatolmányt vagy ilyen e-mailben lévő linket sem szabad megnyitni. Ha ez véletlenül mégis megtörténik, az előreugró ablakot be kell zárni, nem szabad semmit sem letölteni. Véletlen megnyitás után érdemes egy gyors víruskeresést végezni az eszközön.


Biztonsági mentés

Érdemes az eszközökön tárolt adatokról rendszeresen biztonsági mentést készíteni. A rendszeres biztonsági mentés funkció az adott eszköz beállításai között található meg, és segít, hogy ha Ön elveszíti, esetleg ellopják az eszközét, akkor vissza tudja állítani az adatait. 

Bankkártyalimitek és -felfüggesztés

Állítson be napi bankkártya limitet

  • Fontos védelmet jelenthet, ha a napi bankkártyalimit-összeget az átlagos vagy a tervezett költéseinek megfelelően állítja be, módosítja. Így a számlán rendelkezésre álló egyenlegtől függetlenül minden, a limiteket meghaladó tranzakció automatikusan visszautasításra kerül.
  • A betéti- és hitelkártya-szolgáltatáshoz kapcsolódó bankkártyák igénylésekor a bank automatikusan a Kondíciós listában meghatározott használati limiteket állítja be, de a Kondíciós listában szereplő díj ellenében lehetősége van ettől eltérő használati limiteket beállítani az alábbi módokon: bármely bankfiókunkban vagy a telefonos banki szolgáltatáson keresztül azonosítója és a PIN-kódja segítségével, mobilalkalmazásban
  • Lehetősége van a fokozott biztonság érdekében átmeneti időre, a kívánt átutalás elindításáig beállítani egy magasabb limitet, Telefonbank szolgáltatásunk igénybevételével.
  • Ha Ön kéri, a limit éjfél után az emelés előtti szintre áll vissza.

Az UniCredit Banknál az alapértelmezett tranzakciós limitek:

  • forintbankszámlák esetén 200 000 forint,
  • az UniCredit mBanking mobilalkalmazási szolgáltatásban,
  • az UniCredit eBanking internetbanki szolgáltatási rendszerben, valamint az UniCredit Telefonos banki szolgáltatási csatornán egyaránt 500 000 forint a napi limit.


Bankkártya felfüggesztése és a felfüggesztés feloldása

Lehetősége van a mobilappban a betéti kártya felfüggesztésére és annak feloldására (ez nem egyenértékű a Telefonbankon keresztül vagy fiókban intézett kártya lezárással), ha azt gyanítja, hogy eltulajdonították annak adatait, vagy elhagyta.

mBanking mobilalkalmazásunk „push értesítések” funkciója segítségével díjmentes értesítést kaphat kártyás vásárlásairól és az ATM-es készpénzfelvételeiről. Az üzeneteket a sikeres és sikertelen kártyatranzakciók után is megkapja, ily módon a kártya jogosulatlan használatát, esetleg ellopását is hamarabb észlelheti. Ezért javasoljuk, hogy ha eddig nem tette, kapcsolja be a push funkciót.

Bankszámlakivonatát mindig ellenőrizze, és azonnal jelezze bankunknak, ha olyan költéseket észlel, amelyet nem Ön vagy a társkártya birtokosa kezdeményezett. 

Tudatosan a gyerekek online biztonságáért

A gyerekekre sok veszély leselkedhet az online térben is, ezért megmutatjuk ezeket a veszélyforrást jelentő helyzeteket.

A nyilvános WiFi hálózatokra való csatlakozáskor a hackerek bármikor ellophatják a gyerekek adatait. A nyilvános töltésre szolgáló USB csatlakozók is a csalók egyik eszköze lehet, hogy pillanatok alatt lelopják a csatlakoztatott készülék adatait. A bolti próbakészülékek próbálgatása során a gyerekek óvatlanul megadhatják a belépési adataikat, fényképeiket, amellyel kiteszik magukat a visszaéléseknek, illetve a közösségi médiában való nyereményjátékok, játékok hirdetésével is könnyen kiadhatják saját, vagy szüleik adatait a csalóknak.
 

Mit tehetünk a gyerekek védelméért?

  • Növeljük a gyerekek mobilnet adatkeretét a szünidőre, hogy ne a nyilvános WiFi-re kelljen hagyatkozniuk.
  • Az USB-csalások ellen jó védekezés lehet, ha beszerzünk egy USB adatblokkolót (data blockert). Ha teljesen biztosra akarunk menni, tegyünk feltöltött külső akkumulátort (power bank) a gyerekek nyári túlélőcsomagjába, így nem szorulnak rá a nyilvános töltőkre.
  • Beszéljünk a gyerekekkel az üzletekben kiállított telefonokról, tabletekről és laptopokról! Fontos, hogy tudják: ha ott felejtik belépve a fiókjukat, utána bárki szabadon garázdálkodhat a nevükben, hozzáférhet a saját, vagy szüleik adataihoz, jelszavaihoz. Ezzel nemcsak saját magukat sodorhatják veszélybe, hanem a barátaikat, családjukat is.
  • A kütyük adta lehetőségek kihasználása mellett nagyon fontos a biztonságtudatosság. Már a fiatalok számára is rengeteg ingyenesen elérhető biztonsági tipp, tananyag, videó van az interneten – bátorítsuk őket, hogy nézegessék ezeket, és ismerjék meg a digitális környezetet biztonsági szempontból is
Az idősek kiemelt védelme

Bizonyára hallott már arról, hogy egyre több a csaló, akik úgy veszik el a pénzünket, hogy magukat telefonon vagy e-mailben másnak adják ki


Néhány példa a csalók működésére

  • A 60 éves Istvánt egy bank nevében hívták fel, és sikerült is meggyőzniük, hogy vegye fel az összes megtakarított pénzét és fizesse be egy, a csalók által megadott számlára vagy ATM-be.
  • Az 57 éves Andreát a csalók arra vették rá, hogy nagyobb összeget fizessen ki azért, hogy egy ismert emberrel levelezhessen.


Mindannyian azt gondoljuk, hogy velünk ez nem történhet meg, de sajnos a csalók egyre kifinomultabb módszerekkel próbálkoznak, és többek között a félelmeinkre, aggodalmainkra játszanak. Szeretnénk, ha Önt nem érné ilyen támadás, de ezt nem tudjuk megelőzni, csak tanácsot adni.


Kérjük, legyen különösen óvatos az olyan hívásokkal/levelekkel/e-mailekkel, amelyek a bankszámlájával kapcsolatosak, különösen, ha azt mondják, hogy a bank nem biztonságos, vagy hogy éppen feltörik a számláját és viszik a pénzét, de ha a hívásban marad, segítenek ezt megelőzni. Ha ilyen hívást vagy üzenetet kap, kérjük, azonnal lépjen kapcsolatba bankunkkal, hogy ellenőrizhessük az információk valódiságát.


Minél jobban sürgeti Önt a hívó fél, legyen annál elővigyázatosabb! Gondolja át alaposan, hogy mit is kérnek valójában; ha bizonytalan, szakítsa meg a hívást, és hívja ügyfélszolgálatunkat a +36 1/20/30/70 325 3200-as telefonszámon!


Fontos! 

Bankunk nem kéri e-mailben vagy telefonon az Ön bizalmas adatait (bankkártya- vagy hitelkártyaszám, internetbanki és mobilalkalmazási szolgáltatási jelszó), illetve alkalmazások (pl. AnyDesk, TeamViewer) telepítését a mobileszközre, számítógépre.

A keretszerződés szerint Öntől mint ügyféltől elvárt magatartási szabályok
  • Az ügyfél köteles a készpénz-helyettesítő fizetési eszközt (bankkártyát, hitelkártyát, mBanking, eBanking alkalmazást) az Általános Üzleti Feltételekben meghatározottak szerint használni, és az annak használatához szükséges személyes hitelesítő adatai, VICA jelszó, VICA regisztrációs jelszó, VICA SMS-kód, jelszó, mCash-kód, biztonsági kód – így a PIN-kód, internetes biztonsági kód, eBanking egyszeri bejelentkezési jelszó – biztonságban tartása érdekében az adott helyzetben általában elvárható gondos magatartást tanúsítani. Az ügyfél (Számlatulajdonos, illetve Felhasználó) a személyes hitelesítő adatokat köteles biztonságos helyen őrizni.
  • Az ügyfél (Számlatulajdonos/ Felhasználó) köteles a személyes hitelesítő adatok elvesztését, ellopását, jogosulatlan vagy jóvá nem hagyott használatát a Telefonbankon keresztül, vagy bármely bankfiókban személyesen azonnal bejelenteni a Banknak. A bejelentés bármikor díj-, költség- vagy egyéb fizetési kötelezettségtől mentesen megtehető. A bejelentési kötelezettség teljesítésekor meg kell adni az érintett készpénz-helyettesítő fizetési eszköz azonosítóját és az Ügyfél nevét, személyes adatait (születési idő, anyja neve).
  • Minden olyan kárért, amely a Számlatulajdonos/Felhasználó szándékos vagy, súlyosan gondatlan magatartása következtében a Számlatulajdonos, illetve a Felhasználó azonosító adataival való visszaélésből adódik, a Számlatulajdonos tartozik felelősséggel. Kizárólag a Számlatulajdonost terheli a fent felsorolt személyes hitelesítő adatok elvesztéséből, ellopásából, gondatlan kezeléséből, valamint jogosulatlan személy(ek) rendszerbe történő bekapcsolódásából és a számlával kapcsolatos műveletek végzéséből származó kár, ha a  kárt a Számlatulajdonos csalárd módon eljárva, vagy szerződésben vállalt kötelezettségeinek szándékos vagy súlyosan gondatlan megszegésével okozta. A Számlatulajdonos kötelezettséget vállal a károk megtérítésére, ha azok a Bankot ilyen eljárásból kifolyólag érik, és bebizonyosodik, hogy a kár a Számlatulajdonos/Felhasználó gondatlan vagy szándékos magatartásából adódott.
  • Az Általános Üzleti Feltételek biztonsági jellegű szabályainak megsértése súlyos gondatlanságnak minősül. A Számlatulajdonos felel minden olyan személy tetteiért, akinek szándékosan vagy gondatlanul lehetővé teszi a Szolgáltatás használatát.
  • A Számlatulajdonos a Bankot ért károk mértékeként a Bank által szolgáltatott – a Számlatulajdonos kérésére tételesen bizonyított – adatokat elfogadja.
  • Az ügyfél köteles a fizetési számlakivonatokat, az értékpapír-elszámolásokat, a letéti, illetve hozamkimutatásokat, egyéb elszámolásokat, a megbízások teljesítésére vonatkozó értesítéseket, valamint a várható kifizetésekkel és küldeményekkel kapcsolatos információkat megvizsgálni és folyamatosan ellenőrizni, és az esetleges kifogásait a kézhezvételtől számított 8 napon belül +36 1/20/30/70 325 3200-as számon bejelenteni. Ha a számlatulajdonos lakossági ügyfél vagy mikrovállalkozás, a jóvá nem hagyott vagy a jóváhagyott, de hibásan teljesített fizetési művelet helyesbítése iránti kérelem esetén a bank köteles bizonyítani, hogy a kifogásolt fizetési műveletet a számlatulajdonos, mint fizető fél jóváhagyta, a fizetési művelet megfelelően került rögzítésre, és a teljesítést műszaki hiba vagy üzemzavar nem akadályozta. Ha az adott művelet kezdeményezése Fizetés kezdeményezési szolgáltatás igénybevételével történt, a szolgáltatást végző pénzforgalmi szolgáltatónak kell bizonyítania, hogy művelet hitelesítése és rögzítése megtörtént, a teljesítést az általa nyújtott pénzforgalmi szolgáltatás műszaki hibája vagy üzemzavara nem akadályozta.
  • A jóvá nem hagyott Fizetési művelet teljesítése esetén – függetlenül attól, hogy azt Fizetés kezdeményezési szolgáltatást végző pénzforgalmi szolgáltatón keresztül kezdeményezték vagy sem – a fizető fél fizetési számláját vezető pénzforgalmi szolgáltató köteles megtéríteni a Fizető fél részére a jóvá nem hagyott fizetési művelet összegét, kivéve, ha az adott helyzetben észszerű okból csalásra gyanakszik, és erről írásban tájékoztatja az illetékes felügyeleti hatóságot.

A fentebb hivatkozott rendelkezések, és a részletszabályok a Keretszerződés mellékletét képező Általános Üzleti Feltételekben került rögzítésre. 

A helyesbítési kérelmek (panasz/reklamáció) benyújtására kialakított elérhetőségek, a kérelmek elbírálásának határideje és folyamata
  • Ha a bankszámláján egy Ön által jóvá nem hagyott, vagy jóváhagyott, de hibásan teljesített megbízást észlel, kérjük, azonnal jelezze ezt nekünk!
  • Hívja a nap 24 órájában elérhető telefonos ügyfélszolgálatunkat a +36 (1/20/30/70) 325 3200-as telefonszámon.
  • A Helyesbítési kérelmek (Panasz/Reklamáció) Bankunknál a panaszkezelési folyamat részét képezik, melynek pontos lépéseiről, határidejéről, az eljárásról a Panaszkezelés, Etikai Forródrót (unicreditbank.hu) linken keresztül tájékozódhat, ahol Panaszát is benyújthatja. 
Mi a teendő, ha bankkártyaproblémát észlel, csalásra gyanakszik?

Ha elveszítette a betéti- és hitelkártya-szolgáltatáshoz kapcsolódó bankkártyáját, vagy ellopták azt, esetleg olyan tranzakciókat észlel, amelyet nem Ön kezdeményezett, kérje a kártya felfüggesztését az alábbi módok valamelyikén:

  • a nap 24 órájában elérhető ügyfélszolgálatunkon +36 (1/20/30/70) 325 3200-as számon,
  • bankunk mobilapplikációjában,
  • bármelyik nyitva tartó bankfiókunkban. 
Mi a teendő, ha nem ért egyet egy adott terheléssel?
  • Jelezze a +36 (1/20/30/70) 325 3200-as telefonszámon,
  • vagy személyesen bármelyik bankfiókunkban.
Tudnivalók a bankkártya-reklamációk kivizsgálásáról
  • Reklamációt a zárolt és a terhelt tételekre egyaránt van lehetőség benyújtani. A sikeres engedélykérést követő terhelést a nemzetközi kártyatársasági szabályok szerint a kibocsátó bankoknak be kell fogadniuk, így azok terhelése nem akadályozható meg.
  • A reklamáció kivizsgálási határideje 15 munkanap. Azokban az esetekben, amikor fel tudjuk venni az elfogadó bankkal a kapcsolatot, a kártyatársasági szabályok szabta határidők miatt bankunknak nincsen lehetősége a 15 napos határidőn belül lezárni a kivizsgálást (erről levélben tájékoztatjuk érintett ügyfeleinket). Ezekben az esetekben a maximum kivizsgálási idő 120 nap.
  • Ha a kár nem a kártyabirtokos szándékos vagy súlyosan gondatlan magatartása folytán következett be, a kártyabirtokos a bejelentés előtt bekövetkezett kárt legfeljebb tizenötezer forintos mértékig viseli.
  • Ha a kár nem a kártyabirtokos szándékos vagy súlyosan gondatlan magatartása folytán következett be, és a kár a kártya letiltása után következett be, a kárt a bank viseli. 

 Mindent megteszünk ügyfeleink védelmében

 

Bankunk működése során mindig ügyfeleink érdekeit helyezzük előtérbe. Tesszük ezt olyankor is, amikor – a törvényeknek és a piaci szabályozásnak való maradéktalan megfelelés miatt – ez esetleges kényelmetlenségekkel jár, mert hisszük, hogy ügyfeleink számára a prudens működéssel tudjuk megteremteni a szükséges biztonságot. Szolgáltatásainkat, folyamatainkat is ezen törekvésünknek rendeljük alá.
 

Ha gyanús hívást kap vagy tranzakciót észlel, kérjük, keresse kollégáinkat telefonos ügyfélszolgálatunkon (+36 1/20/30/70 325 3200/1-es menüpont Bankkártya letiltása)!
 

Tájékoztatjuk ügyfeleinket, hogy készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel (például bankkártyával, netbankkal, mobilapplikációval) való visszaélés esetén megvizsgáljuk a kárfelelősség kérdését. A kártérítési felelősség intézményünket nem terheli, ha a vizsgálat eredményeképpen az állapítható meg, hogy az ügyfél súlyosan gondatlan magatartásával hozzájárult a kár bekövetkezéséhez. A súlyos gondatlanság fennállásának kérdésében végső döntést a bíróság hozhat. 

Spinning wheel animation

Loading

UniCredit Logo