Back to top

MiFID II.

Tudnivalók ügyfeleink számára

 

A tőkepiac változásai új, az egész Európai Unióra kiterjedő szabályozást tettek szükségessé. A változások 2018. január 3-tól hatályosak, és ügyfeleinket éppúgy érintik, mint bankunkat.

A MiFID II. (Markets in Financial Instruments Directive  ̶  az Európai Parlament és Tanács 2014/65/EU irányelve) többszintű, az Európai Unióra kiterjedő szabályozást takar, amelynek bevezetése két hazai törvény1 jelentős módosítását és további ágazati jogszabályok megalkotását követelte meg, valamint számos, hazánkban is közvetlenül hatályos és alkalmazandó európai jogszabály kapcsolódik hozzá.

Bankunk saját döntése alapján  ̶  a számítástechnikai rendszerek zavartalan működése érdekében  ̶  az új követelményeknek már a jogszabályok hatályba lépése előtt egy nappal, 2018. január 2-től kíván megfelelni, így folyamatait és szabályzatait ennek megfelelően módosítja.

 

Korábbi szabályozási elemek és változásaik

Melyek a legfontosabb újdonságok ügyfeleink szempontjából?

 

  • Az ügyféligények fokozott figyelembevétele a befektetési termékek kibocsátóinál és a forgalmazóknál (új Termékirányítási szabályok).
  • Költség-transzparencia, ami a pénzügyi eszközök vételéhez, eladásához és tartásához kapcsolódó költségeket előzetesen és utólag is átláthatóvá teszi.
  • A banknak rögzítenie kell az ügyféllel történt minden releváns kommunikációt.
  • A korábbinál részletesebb tájékoztatás a pénzügyi eszközökhöz tartozó kockázatokról, az értékesítés során nyújtott befektetési tanácsadásról, a bank által kapott ösztönzőkről.
  • A kereskedési helyszínek fokozottabb összehangolása, illetve a megbízások legjobb végrehajtásával kapcsolatos további szabályozások.

ESG szempontok figyelembevétele pénzügyi eszközök értékesítése során

Mi az az ESG?

Az ESG az Environmental (környezeti), Social (társadalmi) és Governance (vállalatirányítási) angol szavak rövidítése. Az ESG keretrendszeren belül ezeket pilléreknek nevezzük és ez az a 3 tématerület, amiben a vállalatoktól elvárt a jelentéstétel. Az ESG célja a vállalatok környezeti,  társadalmi és vállalatirányítási területen tett eredményeinek a bemutatása, ezzel is elősegítve az ESG szempontból tudatos befektetők választását. Az ESG szempontok függetlenek a befektetés jövedelmezőségétől, ez a szemléletmód a fenntartható befektetések ösztönzését segíti elő.

Environmental (környezeti) pillér:

Legfőbb célja, hogy a cégek környezeti terhelése a lehető legalacsonyabb legyen (többek között az üvegházhatású gázok kibocsátása, ill. víz-, lég-, és talajszennyezés területén)

Social (társadalmi) pillér

A vállalatoknak többek között a termékek biztonságos előállításáról, a munkavállalók jogainak és fejlődési lehetőségeinek biztosításáról, a társadalmi szerepvállalásukról kell jelenteni e pillér keretei között.

Governance (vállalatirányítási) pillér

A vállalatoknak a legfelső vezetői szinten is azonosulniuk kell a fenntarthatósági célokkal. Főbb szempontok ebben a pillérben: a részvényesek számára biztosított jogok, az igazgatótanács diverzitása, a versenyellenes magatartás és korrupció elleni küzdelem.

ESG szempontok kezelése az UniCredit Bankban a befektetési tanácsadás során

2022. augusztus 2-től kötelező a befektetési tanácsadás során a banknak felmérni és figyelembe venni az ügyfelei fenntarthatósági preferenciáit. Ennek megfelelően az UniCredit Bank a befektetési tanácsadás során, amennyiben az ügyfél megadta a fenntarthatósági preferenciáit a Befektetői kérdőíven (MiFID kérdőív), figyelembe veszi azokat.

A jövőben, ha az ügyfél jelzi a befektetési tanácsadójánál, hogy vannak fenntarthatósági preferenciái, akkor a tanácsadóknak elsősorban olyan pénzügyi eszközöket (például befektetési alapokat) kell kínálniuk, amelyek megfelelnek ezeknek a preferenciáknak.

A Bank a fenntarthatósági preferenciák felmérése során a Befektetői kérdőív részeként nyilatkozatot kér arról, hogy az ügyfelei befektetési céljai között szerepel-e, hogy olyan pénzügyi eszközökbe fektessenek, amelyek:

  • figyelembe veszik a környezetvédelmi szempontokat (tipikusan: a klímaváltozás hatásainak csökkentése, a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás, a fenntartható vízhasználat és tengeri erőforrások használata és védelme, körkörös gazdaságba való átmenet támogatása, szennyezés megelőzése, ökoszisztémák és a biodiverzitás védelme és helyreállítása)
  • figyelembe veszik a fenntarthatósági szempontokat (tipikusan: az előző pontban megjelölt tevékenységek, a társadalmi kohézió, a társadalmi integráció elősegítése, a társadalmi egyenlőtlenség elleni küzdelem, az emberi erőforrásba, a társadalmilag vagy gazdaságilag hátrányos helyzetű csoportokba való befektetés),
  • számolnak a fenntarthatósági szempontokra gyakorolt káros hatásokkal.

A fentieken túl az ügyfelek – ha van fenntarthatósági preferenciájuk – meghatározhatják, hogy az UniCredit Bankban kezelt befektetéseik minimum hány %-át szeretnék a fenntarthatósági kritériumok legalább egyikét teljesítő befektetésben elhelyezni.

A MiFID általános előírásaival összhangban az UniCredit Bank a befektetési tanácsadás során alkalmassági vizsgálatot végez. A jogszabályokban foglaltaknak megfelelően az alkalmasági vizsgálat során számot adunk arról, hogy az ajánlások milyen módon illeszkednek az ügyfeleink befektetési céljaihoz, beleértve a fenntarthatósági preferenciáikat is.

 

Fenntarthatóság a befektetési döntésekben

Az Európai Unióban a fenntartható befektetések szabályozását több jogszabály és irányelv határozza meg, melyek célja, hogy előmozdítsák a környezetvédelmi, társadalmi és vállalatirányítási (Environmental, Social, and Governance – ESG) szempontok figyelembevételét a befektetési döntések során és segítenek abban, hogy a befektetők és a pénzügyi intézmények fenntartható módon hozzák meg döntéseiket, és hozzájáruljanak a globális fenntarthatósági célok eléréséhez.

SFDR (Sustainable Finance Disclosure Regulation – 2019/2088/EU):

Célja, hogy átláthatóbbá tegye azokat a folyamatokat, amelyek során a pénzügyi piaci szereplők és a pénzügyi tanácsadók integrálják a fenntarthatósági kockázatokat a befektetési döntéshozatali eljárásaikba (beleértve ezen eljárások  szervezeti, kockázatkezelési és irányítási szempontjait), valamint a befektetési vagy biztosítási tanácsadási folyamataikba.

Taxonómiai Rendelet (Taxonomy Regulation – 2020/852/EU):

Meghatározza azokat a tevékenységeket, amelyek fenntarthatónak minősülnek, és amelyek hozzájárulnak a környezetvédelmi célok eléréséhez.

A rendeletben kiemelt hat környezeti célkitűzés:

  • éghajlatváltozás mérséklése
  • éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás
  • vízi és tengeri erőforrások fenntartható használata és védelme
  • körforgásos gazdaságra való átállás
  • szennyezés megelőzése és csökkentése
  • biológiai sokféleség és az ökoszisztémák védelme és helyreállítása

Fogalmak

Magyarázat

SFDR

A pénzügyi szolgáltatási ágazatban a fenntarthatósággal kapcsolatos közzétételekről szóló 2019/2088 EU rendelet

SFDR RTS

A pénzügyi szolgáltatási ágazatban a fenntarthatósággal kapcsolatos közzétételekről szóló szabályozástechnikai standard

Taxomónia rendelet

A fenntartható befektetések előmozdítását célzó keret létrehozásáról szóló 2020/852 sz. EU rendelet

Pénzügyi piaci szereplő

  • Biztosítási alapú befektetési termékeket kínáló biztosító
  • Portfóliókezelést nyújtó befektetési vállalkozás
  • Foglalkoztatói nyugellátást szolgáltató intézmény
  • Nyugdíjbiztosítási termék előállítója
  • Alternatív befektetésialap-kezelő (ABAK)
  • Páneurópai egyéni nyugdíjtermék (PEPP) szolgáltatója
  • A 345/2013/EU rendelet 14. cikkével összhangban nyilvántartásba vett minősített kockázatitőke-alap kezelője
  • A 346/2013/EU rendelet 15. cikkével összhangban nyilvántartásba vett minősített szociális vállalkozási alap kezelője
  • Átruházható értékpapírokkal foglalkozó kollektív befektetési vállalkozás alapkezelő társasága (ÁÉKBV-alapkezelő)
  • Portfóliókezelést nyújtó hitelintézet

Pénzügyi tanácsadó

 

  • Olyan biztosításközvetítő, amely biztosítási tanácsadást nyújt biztosítási alapú befektetési termékek vonatkozásában.
  • Olyan biztosító, amely biztosítási tanácsadást nyújt biztosítási alapú befektetési termékek vonatkozásában.
  • Olyan hitelintézet, amely befektetési tanácsadást nyújt.
  • Olyan befektetési vállalkozás, amely befektetési tanácsadást nyújt.
  • Olyan ABAK, amely a 2011/61/EU irányelv 6. cikke (4) bekezdése b) pontjának i. alpontjával összhangban befektetési tanácsadást nyújt.
  • Olyan ÁÉKBV-alapkezelő, amely a 2009/65/EK irányelv 6. cikke (3) bekezdése b) pontjának i. alpontjával összhangban befektetési tanácsadást nyújt.

Pénzügyi termék

  • Az SFDR 2. cikk 6. pontjával összhangban kezelt portfólió
  • Alternatív befektetési alap (ABA)
  • Biztosítási alapú befektetési termék (biztosítási termék)
  • Nyugdíjbiztosítási termék
  • Nyugdíjkonstrukció
  • ÁÉKBV
  • Páneurópai egyéni nyugdíjtermék (PEPP)

Fenntarthatósági kockázat

Olyan környezeti, társadalmi vagy irányítási esemény vagy körülmény, melynek bekövetkezése, illetve fennállása tényleges vagy potenciális, lényeges negatív hatást gyakorolhat a befektetés értékére.

Fenntarthatósági tényezők

Környezeti, társadalmi és munkavállalói kérdések, az emberi jogok tiszteletben tartása, valamint a korrupció és a vesztegetés elleni küzdelemmel kapcsolatos kérdések

Fenntartható befektetés

Valamely környezeti célkitűzéshez hozzájáruló gazdasági tevékenységbe történő befektetés, amelyet például az energiafelhasználásra, a megújuló energia felhasználására, a nyersanyagfelhasználásra, a vízfelhasználásra, a földhasználatra, a hulladéktermelésre, az üvegházhatásúgáz-kibocsátásra, vagy a biológiai sokféleségre és a körforgásos gazdaságra gyakorolt hatásra vonatkozó alapvető erőforrás-hatékonysági mutatókkal mérnek, vagy valamely társadalmi célkitűzéshez hozzájáruló gazdasági tevékenységbe történő befektetés, különösen az egyenlőtlenség elleni küzdelemhez hozzájáruló befektetések, a társadalmi kohéziót, a társadalmi integrációt és a munkaügyi kapcsolatokat erősítő befektetések, illetve a humán tőkébe vagy a gazdaságilag vagy szociálisan hátrányos helyzetű közösségekbe történő befektetések, amennyiben e befektetések nem járnak e célkitűzések egyikére nézve sem jelentős káros hatással, továbbá ha a befektetést befogadó vállalkozások helyes vállalatirányítási gyakorlatokat követnek, különös tekintettel a szilárd irányítási struktúrák, a munkavállalói kapcsolatok, az érintett személyzet javadalmazása és az adójogszabályok betartása tekintetében

Fenntarthatósági preferenciák

Az ügyfél vagy potenciális ügyfél arra vonatkozó döntése, hogy a következő pénzügyi eszközök közül egyet vagy többet belefoglal-e befektetésébe, és ha igen, milyen mértékben:

 

a) olyan pénzügyi eszköz, amelynek esetében az ügyfél vagy potenciális ügyfél megállapítja, hogy egy minimális arányt az (EU) 2020/852 európai parlamenti és tanácsi rendelet 2. cikkének 1. pontjában meghatározott, környezeti szempontból fenntartható befektetésekbe kell fektetni (Taxonómia rendelet)

 

b) olyan pénzügyi eszköz, amelynek esetében az ügyfél vagy potenciális ügyfél megállapítja, hogy egy minimális arányt az (EU) 2019/2088 európai parlamenti és tanácsi rendelet 2. cikkének 17. pontjában meghatározott, fenntartható befektetésekbe kell fektetni (SFDR rendelet)

 

c)  olyan pénzügyi eszköz, amely figyelembe veszi a fenntarthatósági tényezőkre gyakorolt főbb káros hatásokat, ahol az ezt a figyelembevételt igazoló minőségi vagy mennyiségi elemeket az ügyfél vagy potenciális ügyfél határozza meg

Főbb káros hatás (PAI)

Főbb káros hatásnak a befektetési döntések és a befektetési tanácsadás azon hatásait kell tekinteni, amelyek negatív következményekkel járnak a fenntarthatósági tényezőkre nézve.

KID-Certifikátok

A németországi UniCredit Bank AG által kibocsátott certifikátok Kiemelt információkat tartalmazó dokumentumai (KID) a kibocsátó oldalán érhetőek el:

https://www.onemarkets.hu

https://www.onemarkets.hu/expressplus (Express Plus termékek)

Árfolyam fedezeti termékek, FX derivatívák

FX Forward - Határidős ügylet

FX Prémium Megtakarítás

Spinning wheel animation

Loading

UniCredit Logo