Back to top

PSD2

 

 

Második pénzforgalmi szolgáltatási irányelv – az elektronikus fizetés forradalma

2019. szeptember 14-ével életbe lépett az új, európai uniós pénzforgalmi irányelv (2015/2366/EU), a PSD2 erős ügyfél hitelesítésre és biztonságos kommunikációra vonatkozó rendelkezései

Az új uniós irányelv kiszélesíti az online pénzforgalmi és banki szolgáltatások távlatait, és több millió fogyasztó életét könnyíti meg. Sokoldalúbb, kényelmesebb és biztonságosabbdigitális fizetésre lehet számítani.

A második pénzforgalmi szolgáltatási irányelv egyik fő célja, hogy átláthatóbbá tegye a helyzetet az ágazatban működő szolgáltatók és szolgáltatásaik igénybe vevői számára, ennek érdekében pedig szabványosítsa az egyes pénzforgalmi szolgáltatásokhoz kapcsolódó jogokat és kötelezettségeket. Másik célja, hogy fokozza a versenyt a tagállami pénzforgalmi piacok régi és új szereplői között, egyúttal pedig egyenlő versenyfeltételeket biztosítson. Az új szabályozás utat nyit az ún. Open Banking (nyílt bankolás) előtt, mivel lehetővé teszi külső pénzforgalmi szolgáltatók számára, hogy új szolgáltatásaikkal becsatlakozzanak a pénzforgalmi ökoszisztémába.

A biztonságot és a hitelesítést illetően a második pénzforgalmi szolgáltatási irányelv bevezeti az „erős ügyfél-hitelesítés” fogalmát, amelynek értelmében az ügyfelet két felismerési elemmel (például számokból álló PIN-kóddal és biometrikus azonosító elemmel) kell azonosítani és hitelesíteni. A pénzforgalmi szolgáltató tehát köteles ezt a megoldást alkalmazni amikor a fizető fél az interneten keresztül fér hozzá fizetési számlájához vagy elektronikus fizetési műveletet indít.

 

 

Betétikártya- és hitelkártya-szolgáltatáshoz kapcsolódó változások

Ha Ön még nem rendelkezik aktivált mobilalkalmazási szolgáltatással [UniCredit mBanking] vagy mToken szolgáltatással, akkor  az arra alkalmas webáruházakban vásárlásait 2020. december 9-től egy állandó és egy változó kóddal tudja jóváhagyni. Változó kódot a bankunknál tárolt mobiltelefonszámára SMS-ben küldünk Önnek (Internetes Biztonsági kód). Állandó kódként pedig a telefonos banki szolgáltatáshoz [UniCredit Telefonbank] kapcsolódó PIN-kódját kell megadnia.

Azonban, ha Ön rendelkezik aktivált [UniCredit mBanking] vagy mToken szolgáltatással, és a push értesítések fogadása is be van kapcsolva készülékén és az alkalmazásban, úgy a vásárlás hitelesítését a fenti két kód megadása helyett a mobilalkalmazással tudja elvégezni. Ha az alkalmazást érintő átmeneti technikai problémából adódóan vásárlását nem tudja hitelesíteni a mobilalkalmazáson keresztül, akkor viszont Önnek is a fenti módon, az állandó és változó kóddal kell jóváhagynia vásárlását.

 

További információk az Internetes Biztonsági szolgáltatásról, valamint részletes leírás a két hitelesítési folyamatról a www.unicreditbank.hu/kod oldalon találhatók meg.

Ha kártyás tranzakció hitelesítésekor zárolta hozzáférését téves azonosítóval, akkor Ön az Internetes Biztonsági szolgáltatáshoz való hozzáférését is blokkolta, így újabb internetes vásárlást nem tud kezdeményezni a blokkolás feloldásáig, amelyet a +36 (1/20/30/70) 325 3200-s telefonszámon tud bármikor kezdeményezni.

Abban az esetben, ha az [UniCredit mBanking] vagy mToken szolgáltatását zárolta (pl.: háromszor elrontotta az alkalmazáshoz kapcsolódó PIN-kódot) a szolgáltatás(ok) újraaktiválására lesz szükség. Ha rendelkezik internetbanki szolgáltatás [UniCredit eBanking] hozzáféréssel, és ahhoz mToken vagy SMS hitelesítést használ, az aktiválást egyedül is el tudja végezni. Amennyiben segítségre van szüksége, hívja szakértő kollégáinkat mindennap 8 és 18 óra között a +36 (1/20/30/70) 325 3200-s telefonszámon.

A 2019. szeptember 14-étől az ön biztonsága érdekében, az erős ügyfél-hitelesítés szabályai szerint, az egymás után öt alkalommal végzett, PIN-kód nélküli (15.000 forint alatti érintős) vásárlások után, a hatodik alkalommal kezdeményezett tranzakció során a POS-terminál PIN-kódot fog kérni öntől. Jó tudni, hogy a számlálás minden PIN kódos tranzakció után újra indul. Az így bevezetett hitelesítéssel, a szabályozó szándéka szerint, csökkenthető az ügyfeleket érő kár egy esetleges kártyalopás esetén.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy 15.000 forintos vásárlási összeg alatt is kérhet a POS-terminál PIN-kódot, ha érintő funkcióval kívánja kártyáját használni. Ez nem jelenti azt, hogy a kártya vagy a terminál hibás, csupán még jobban figyelünk az ön biztonságára.

Abban az esetben, ha a POS-terminál a tranzakció hitelesítésére nem PIN-kódot kér, hanem elutasítja azt, javasoljuk, az ismételt próbálkozás során a chipes hitelesítést válassza az érintő funkció használata helyett.

Kérjük, jegyezze meg betéti- vagy hitelkártya-szolgáltatáshoz kapcsolódó bankkártyája PIN-kódját. A PIN-kódot belföldi UniCredit ATM-eken tudja megváltoztatni. A PIN-kód-változtatásnak díja van, amelyet a Kondíciós lista hitelkártya-birtokos lakossági ügyfelek részére és a Lakossági kondíciós lista – Betéti Bankkártya dokumentum tartalmaz. Kisvállalati ügyfelek esetében a Kondíciós lista Kisvállalati ügyfelek részére Betéti Bankkártya kondíciók dokumentum tartalmaz.

 

Internetbankoláshoz kapcsolódó változások

Kérjük, válassza ki, hogy milyen hitelesítési módot használ az [UniCredit eBankingbe] való belépés kapcsán.

• Az mToken 2019. szeptember 14-ig új ún. push funkcióval bővül. Ezzel a telefonkijelzőn megjelenő azonnali értesítéses funkcióval a tranzaktálás is egyszerűbbé, kényelmesebbé válik. 

• A régi fizikai tokeneszközzel 2019. szeptember 14-től már csak belépni tud az internetbankba, de pénzügyi tranzakciókat nem fog tudni végrehajtani vele. Épp ezért javasoljuk, hogy cserélje le token-eszközét.

SMS-sel továbbra is be tud lépni.  

Kérjük, válassza ki, hogy milyen hitelesítési módot használ , amikor egy tranzakciót aláír az [UniCredit eBankingben].

  • Ha mTokent használ, akkor a telefonkijelzőn megjelenő azonnali értesítés, ún. push token funkció jóváhagyásával megkönnyítheti tranzakcióinak hitelesítését, további részleteket itt olvashat. 
  • A régi fizikai token-eszközzel  2019. szeptember 14-től már csak belépni tud az internetbankba, de pénzügyi tranzakciókat nem fog tudni végrehajtani vele. Épp ezért javasoljuk, hogy cserélje le token-eszközét, további részleteket itt olvashat az új token használatáról. 
  • Ha Ön SMS-hitelesítést használ az [UniCredit eBankingben], akkor az internetbanki felületén indított tranzaktálás 2019. szeptember 14-ig egy új lépéssel bővül: minden tranzakció esetén újra azonosítania kell magát internetbanki jelszavával. Az azonosítás után, ahogy eddig is, SMS-ben kap egy egyszer használatos kódot/jelszót, melyet be kell írnia az internetbanki tranzakció teljesítéséhez. 

Ha Ön külföldön tartózkodik, kérjük, 2019. szeptember 14-ig hívja fel a telefonos ügyfélszolgálatunkat a +36 (1/20/30/70) 325-3200-as telefonszámon további információért, melyet kollégáink beazonosítás után adnak meg az Ön számára.

  • A sikeres beazonosításhoz szüksége lesz [UniCredit Telefonbank] felhasználónevére és PIN kódjára.
  • Amennyiben nem ismeri telefonbanki azonosítóit, a beazonosításhoz a következő adatokra lesz szüksége:
  • Személyes adatai
  • Internetbankos szolgáltatási [eBanking/SpectraNet] felhasználói (alias) azonosítója
  • Egyúttal kérni fogjuk, hogy a telefonhívás közben jelentkezzen be a www.unicreditbank.hu oldalon, az Internet Banking felületre az azonosítás elvégzéséhez

Ha itthon lehetősége van személyes ügyintézésre, kérjük, hogy  szeptember 14-ig keresse fel bármelyik bankfiókunkat.

  • Fióki látogatásakor kollégáink új fizikai tokeneszközt adnak át és aktiválnak Önnek.
  • A fióki látogatás után Ön az új tokent azonnal használhatja az Internet Banking felületre történő bejelentkezéshez és tranzakciói jóváhagyásához.

 

Mobilbankoláshoz kapcsolódó változások

Az [UniCredit mBankingbe] ugyanúgy tud belépni, ezzel kapcsolatban nincs változás. Ugyanakkor az iPhone X vagy az annál újabb verziók esetében használt mobilalkalmazás új funkcióval bővült, mely a belépést és a tranzaktálást is kényelmesebbé teheti. A biometrikus azonosítás a továbbiakban arcfelismeréssel is történhet, ha azt Ön beállítja az alkalmazás „Beállítások/Biztonság” menüpontja alatt.

Ha Ön iPhone X vagy annál újabb verziós készülékén aktiválja vagy használja az [UniCredit mBankinget], akkor Önnek lehetősége van rá, hogy PIN-kódja helyett már tranzakcióit is ujjlenyomatával vagy arcfelismeréssel hagyja jóvá. Ha más készüléket használ, akkor Önnek lehetősége van rá, hogy tranzakcióit PIN-kódja helyett már ujjlenyomatával hagyja jóvá.

Szeptembertől kötelezően alkalmazandóvá válnak az új, európai uniós pénzforgalmi irányelv (2015/2366/EU), a PSD2 erős ügyfélhitelesítésre és biztonságos kommunikációra vonatkozó rendelkezései.  Ez a szabályozás lehetővé teszi újfajta, innovatív szolgáltatások, valamint új szereplők megjelenését a pénzügyi piacon. Az ún. Harmadik Fél Szolgáltatók, azaz a számlainformációs szolgáltatásokat nyújtó szolgáltatók és a fizetés-kezdeményezési szolgáltatók kizárólag a számlatulajdonos kifejezett hozzájárulása esetén, hozzáférhetnek a bankok rendszereiben tárolt számlaadatokhoz, vagy akár fizetést is kezdeményezhetnek a banknál vezetett számlák terhére.

Az ún. Harmadik fél szolgáltatók hozzáférhetnek a banki ügyfelek bizonyos pénzügyi adataihoz, de csak abban az esetben, ha ahhoz az ügyfél előzetesen hozzájárul. Az [UniCredit eBanking] felületén a Harmadik fél szolgáltatók menüpontot a főoldalon, a „Beállítások” ikon mellett (a fejlécben, az Ön neve mellett) találja meg. Az [UniCredit mBankingben] a Harmadik fél szolgáltatók menüpontot a Beállításokban találja meg.

Spinning wheel animation

Loading

UniCredit Logo